Insights

4 tips för webbplatsen: Öka webbplatstrafiken och håll besökarna engagerade

Att ha en professionell webbplats är avgörande för ditt företags närvaro på nätet. Den är ditt företags ansikte utåt som hjälper dig att attrahera kunder, talangfulla kandidater och affärspartners. Men om din webbplats inte har några besökare är det en utmaning att hålla ditt företag relevant. Låter det bekant?
Fortsätt då läsa!

Kategori Content Marketing
Datum 03. oktober 2024

I det här blogginlägget får du fyra grundläggande tips på hur du kan få fler besökare till din webbplats och få dem att stanna kvar längre. Ju längre tid besökarna stannar på din webbplats, desto mer lär de känna och lita på ditt varumärke. På lång sikt kan deras förtroende för dig leda till att dina intäkter ökar. Läs vidare för att få tips för att öka trafiken på din webbplats.

1. Optimera din webbplats för sökmotorer

Först och främst: Du måste leda människor till din webbplats! Att använda rätt sökord i ditt innehåll är viktigt för att locka relevanta besökare till din webbplats.


Här är några tips på bästa praxis för SEO som kan bidra till att driva mer trafik till din webbplats:

Rikta in dig på rätt sökord:

Du måste börja ditt innehållsskapande med att göra sökordsundersökningar. I grund och botten måste du förstå vilka ord din målgrupp använder för att söka efter information. Enligt Google är innehållsrelevans en av de viktigaste faktorerna som används för att rangordna sökresultat. Så det är verkligen viktigt för dig och ditt företag.

Det finns många verktyg som kan ge en översikt över de sökord som din målgrupp använder för att söka efter information. En sökordsöversikt kan hjälpa dig att identifiera de ord som du ska använda i ditt innehåll för att synas i målgruppens sökresultat.

Några exempel på sökordsverktyg är Moz Keyword explorer, Semrush, Google Keyword Planner och Free Keyword Research tool.

En annan metod är att brainstorma ämnen som din målgrupp är intresserad av. Till exempel, för ett företag som säljer utomhusutrustning kan relevanta ämnen vara:

Vandring

Camping

Klättring

Utrustning för utomhusbruk

När du har listat de mest relevanta ämnena skriver du in dem i Google, ett i taget. Längst ner i sökresultaten ser du ett avsnitt som heter ”Folk söker också efter”, som berättar vad andra människor söker efter. Det här är Googles sätt att försäkra dig om att det här är populära sökningarrelaterade till det här ämnet.

När du har testat alla dina ämnen på Google kan du införliva nyckelorden i ditt innehåll på ett meningsfullt sätt.

Gör det lätt att läsa ditt innehåll:our content:
Håll det enkelt! Använd ett språk som alla kan förstå. För att öka förståelsen av ditt innehåll bör du hålla meningar och stycken så korta som möjligt. Och se till att använda en teckenstorlek som folk kan läsa. Slutligen bör du alltid använda rubriker för att strukturera din text. Rubrikerna är också en möjlighet att införliva de relevanta nyckelord som du har hittat i din nyckelordssökning.

Använd korta, beskrivande webbadresser

Har du någonsin besökt en webbplats med en URL som ser misstänkt ut, fylld med siffror och symboler? Det skriker inte precis ”legitim webbplats”.

Det är därför det är viktigt att anpassa dina webbadresser genom att lägga till de viktigaste nyckelorden i din URL-slug (den sista delen av webbadressen).

Till exempel: jsworldmedia.com/098214-eh9afhq8w7r/

Ny beskrivande URL: jsworldmedia.com/boost-trafik-på-din-webbplats

2. Användarvänlig och tydlig navigering

Det finns (nästan) inget värre än att besöka en webbplats som inte har någon som helst känsla för navigering eller användarvänlighet. Genom att göra det enkelt för besökarna att hitta det de behöver ökar också sannolikheten för att de stannar längre.

Här är några tips för att säkerställa användarvänlighet:

Fokus på användarupplevelsen: gör det lätt att hitta innehållet genom tydlig och intuitiv navigering.

En logisk struktur: se till att kategorier och underkategorier av innehåll är lätta att förstå.

Visuella ledtrådar: använd tydliga visuella ledtrådar som ikoner, etiketter etc. för att vägleda användarna. t.ex. en varukorgsikon för inköp, en förloppsindikator som visar användaren de olika stegen i ett registreringsformulär eller en tydligt definierad knapp för ”skicka”.

3. Använd sociala medier för att leda besökare till din webbplats

Ett sätt att locka besökare är att använda inlägg i sociala medier som teasers för innehållet på din webbplats. Led din målgrupp till din webbplats med löftet om relevant innehåll som ger dem värde på något sätt (och håll det löftet).

Kom ihåg att du också måste engagera dig med dina följare på sociala medier. Svara på kommentarer, ge en ”gilla” om folk delar ditt innehåll eller till och med anordna en frågestund där din publik kan få svar på sina mest angelägna frågor om ditt varumärke. Detta är också ett tillfälle att lägga in en länk till din webbplats, när det är meningsfullt.

Ett annat alternativ är att använda betald annonsering på Facebook, Instagram och LinkedIn. Här kan du driva riktad trafik genom att välja mål för din kampanj, till exempel länkklick som omdirigerar besökare till din webbplats, och mäta din framgång i efterhand.

4. Skapa innehåll som engagerar dina besökare

Skriv bra innehåll! Det kan tyckas självklart, men det gör det inte mindre viktigt.
Att känna till din målgrupp hjälper dig att skapa innehåll som håller dem kvar på din webbplats. Du kan till exempel skriva blogginlägg om ämnen som din målgrupp är intresserad av.
Låt oss använda exemplen från sökordssökningen. Du vet nu att personer som googlar på vandring också kan vara intresserade av innehåll om trekking vs. vandring. Det här är din signal att göra ett blogginlägg om skillnaden mellan de två och vilken utrustning som behövs för var och en av aktiviteterna. Du kan också göra ett inlägg om de mest populära eller vackraste vandringslederna i din region eller ditt land.

Känner du dig överväldigad? Vi fattar! Det är därför vi nu erbjuder kommunikationspaketet ProWeb, som ger dig en ny webbplats som lever upp till alla moderna krav på en användbar och effektiv webbplats.

Läs mer om hur vi kan hjälpa dig att öka din närvaro på nätet här.

Användbara tips som det här

Dive into some of our other insights and find inspiration for your marketing efforts.

Håll kontakten

Följ oss på LinkedIn för att hålla kontakten. Få värdefulla insikter som hjälper dig att ta er marknadsföring till nästa nivå. Och håll dig uppdaterad om nya karriärmöjligheter.