Referensprojekt

Hippologernas Akademiska Studentkår: En framgångssaga för Hippologprogrammet genom strategisk kommunikation

Hippologernas Akademiska Studentkår stod inför en betydande utmaning: intresset för Hippologprogrammet hade successivt minskat.

För att möta dessa utmaningar satte studentkåren upp tydliga mål för kommunikationspaketet: öka synligheten för Hippologprogrammet, generera mer uppmärksamhet för både programmet och studentkåren, och slutligen öka antalet ansökningar.

Företag
Hippologernas Akademiska Studentkår
Kommunikationspaket
ProPaper – En interaktiv och en tryckt broschyr
Publiceringsdatum
December 2024

Skapar gemenskap för studenter

Hippologernas Akademiska Studentkår, även kallat HAS, är en av Sveriges minsta studentkåreroch representerar studenterna på Hippologprogrammet vid SLU. Kåren bildades i september 1994 och är en ideell förening.

Deras arbete fokuserar på att främja medlemmarnas studier, skapa en god kamratskap, samt tillvarata deras gemensamma intressen.

Ökade ansökningar

Målet var att öka synligheten och generera mer uppmärksamhet för både programmet och studentkåren, och slutligen öka antalet ansökningar. Det var avgörande att materialet fokuserade enbart på programmet och kåren för att skapa en enhetlig och övertygande berättelse.

Riktade kommunikationsverktyg

JS levererade ett omfattande kommunikationspaket som inkluderade både tryckta och digitala broschyrer. Den tryckta broschyren användes aktivt under höstens studentintroduktion 2024, där den framgångsrikt engagerade nya studenter och resulterade i att alla deltagare gick med i studentkåren.

Dessutom distribuerades broschyren över programmets tre anläggningar för att säkerställa bred räckvidd. Den digitala broschyren publicerades på deras webbplats och Instagram, vilket ytterligare förstärkte synligheten.

Öka synligheten för framtida medlemmar

Antal ansökningar

Efter sex månader hade antalet ansökningar ökat markant och dom fick fler besökare på hemsidan.

Medlemmar

Delade ut broschyren på en studentorientering som resulterade i att varenda en blev medlemmar.

Framtiden

Kommunikationspaketet gjorde en så pass stor påverkan att diskussionen om att stänga ner inte längre var relevant.

Nyfiken på att veta mer?

Detta är bara ett av våra många kunduppdrag. Över 30 000 verksamheter från olika branscher drar nytta av våra kommunikationspaket årligen. Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa er att förstärka er berättelse?

Johan Söderman
Project Leader & Art Director – Team Leader

Liknande exempel

Ta en titt på några av våra liknande projekt för att se hur ni kan dra fördel av vårt interaktiva marknadsföringsmaterial.