Inblick
Storytelling: Hur du får ditt innehåll att leva lyckligt i alla sina dagar
Trött på tråkigt och oinspirerande innehåll? Storytelling är ett magiskt verktyg som kan användas för att förstärka ditt innehåll, fånga publikens uppmärksamhet och få budskapet att stanna kvar i mottagarnas minne – länge.
Är du trött på oinspirerande och tråkigt innehåll? Vi förstår det, det är vi också! Om du har slut på magiska idéer om hur du ska presentera ditt varumärkes värde eller en ny produkt, är det lättare att skippa den kreativa beskrivningen och bara få det överstökat. Det förstår vi också. Men – det finns faktiskt ett verktyg som hjälper dig att undvika fällan med att publicera meningslöst ”men-vi-måste-publicera-något”-innehåll: Nämligen Storytelling.
Storytelling är verktyget för att förstärka ditt innehåll och hålla kvar publikens uppmärksamhet. När dina berättelser är starka och personliga skiljer de ut ditt varumärke från andras (och från AI-verktyg). Och de fastnar i dina kunders minne – det är en win-win-situation.
Behöver du ytterligare motivation för att börja berätta historier?
Här är tre bra anledningar från Forbes
- Hjälper dig att sticka ut
I dagens mediebrus är det upp till dig att fånga publikens uppmärksamhet. Om du inte vill att innehållet bara skummas igenom, se till att det är kreativt så att det fångar intresse. - Bygger förtroende
Att berätta historier som tar upp frågor som ligger publiken varmt om hjärtat är ett sätt att visa att man bryr sig. När du visar att du har deras bästa i åtanke börjar mottagaren lita på dig. Du kan inte köpa förtroende, det är något du förtjänar. - Feels less aggressive Upplevs som mindre aggressiv
Ingen gillar en påstridig säljare. Genom att leverera budskap relaterat till din publik i berättelser som berör deras största bekymmer eller drömmar blir du mindre påträngande och har därmed större chans att få in kunder.
One phenomenal way to tell a story is to use video, and you can read more about the opportunities that come with the format in this article right here.
Stirrar du på den tomma sidan framför dig?
Det krävs övning och det kanske inte är lätt, men väldigt effektfullt. Tänk på din egen erfarenhet av innehåll – vilken typ av berättelse får dig att tänka lite extra, värmer ditt hjärta, håller dig fast eller till och med får dig att agera?
Det är de goda historierna som fastnar, eller hur?
De flesta uppdrag blir mer konkreta när det finns en plan. Här är några tips på hur du kommer i gång med Storytelling.
Enligt HubSpot finns det fem nyckelkomponenter i en bra historia.
- Karaktärer
Karaktären i en berättelse skapar förbindelsen mellan berättaren och publiken. Genom att använda en karaktär som mottagarna kan identifiera sig med, blir de mer motiverade att agera på din uppmaning (call-to-action). - Konflikt
De flesta goda historier innehåller någon form av konflikt. En konflikt kan skapa en känslomässig koppling till publiken genom upplevelser som mottagarna kan relatera till. Därför handlar en berättelse ofta om hur karaktären övervinner ett hinder eller en utmaning. - Struktur
Om du vill att din publik ska fortsätta läsa måste du berätta din historia i ett naturligt flöde – med en början, en mitt och ett slut. Använd din handling för att strukturera berättelsen och se till att du delar upp den i olika delar, vilket gör berättelsen lättare att läsa. - Sammanhang
Hur mottagaren uppfattar och förstår din berättelse påverkas starkt av kontexten. Sammanhanget kan hjälpa dig att kommunicera värdena och målen för din karaktär, ändra tonen i konversationerna och handlingen. ”Show it, don’t tell it”, är effektiva ledord för hur mottagaren själv ska kunna bilda sig en uppfattning utan att få allting skrivet på näsan. - Avslut
Knyt ihop säcken! Alla bra saker har ett slut, och det har dina berättelser också. Se till att berättelsen slutar på ett sätt som inspirerar publiken att följa din uppmaning till handling (call-to-action).
Det är definitivt en trial-and-error process. När det görs rätt hjälper storytelling dig att skapa berättelser som sticker ut och sparas i kundens minne. Vi arbetar med storytelling varje dag, genom att ge liv åt våra kunders berättelser i form av videor och interaktiva broschyrer. Storytelling är en av våra viktigaste superkrafter för att få fler kunder.
Så fatta pennan och pappret och använd din superkraft för att börja berätta historier redan idag!
Användbara tips som det här
Titta närmare på några av våra användbara tips och hitta inspiration till era marknadsföringsinsatser.
20 kreativa sätt att återanvända ditt marknadsföringsinnehåll för maximal effekt
Du behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Omvandla i stället ditt innehåll genom nya format, inställningar, kanaler och storlekar för att få ut mesta möjliga av ditt redan nedlagda arbete. Men var börjar du? Ta en titt på dessa 20 kreativa sätt som hjälper dig att omforma ditt befintliga material till något nytt och spännande, […]
Läs merFå en framgångsrik rekrytering med hjälp av rekryteringsmaterial som sticker ut
På dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är det viktigt att sticka ut från mängden och effektivt kommunicera din verksamhets värderingar, kultur och möjligheter för att attrahera topptalanger. Du måste kommunicera ditt budskap tydligt och konkret, samtidigt som du nämner de unika fördelar som gör din verksamhet till den bästa arbetsplatsen. En utmaning som inte är helt enkel! […]
Läs mer5 strategier för effektiv interaktiv marknadsföring
Hur sticker du ut från mängden när i princip alla kämpar om din målgrupps uppmärksamhet? Du vässar innehållet med interaktiv marknadsföring! Låt oss dyka ner i 5 interaktiva marknadsföringsmetoder som hjälper dig att nå dit du vill. 1. Gör användarupplevelsen personlig Lyft din webbplats – eller en landningssida – till nästa nivå. Genom att lägga […]
Läs merHåll kontakten
Följ oss på LinkedIn för att hålla kontakten. Få värdefulla insikter som hjälper dig att ta er marknadsföring till nästa nivå. Och håll dig uppdaterad om nya karriärmöjligheter.