Inblick

Få en framgångsrik rekrytering med hjälp av rekryteringsmaterial som sticker ut

Vill du attrahera topptalanger till din verksamhet? På en konkurrensutsatt arbetsmarknad är det viktigt att sticka ut från mängden. Lär dig mer om de mest kraftfulla verktygen för att locka till dig potentiella kandidater när de ser din verksamhets varumärke.

Kategori Content Marketing
Datum 26. maj 2023

På dagens konkurrensutsatta arbetsmarknad är det viktigt att sticka ut från mängden och effektivt kommunicera din verksamhets värderingar, kultur och möjligheter för att attrahera topptalanger. Du måste kommunicera ditt budskap tydligt och konkret, samtidigt som du nämner de unika fördelar som gör din verksamhet till den bästa arbetsplatsen. En utmaning som inte är helt enkel!

Så hur lyckas du med detta? Du behöver kraftfulla verktyg såsom en välgjord och genomtänkt rekryteringsbroschyr, en karriärwebbplats eller en film. Genom att kombinera dessa får du en ännu kraftfullare rekryteringsmotor.

Inte övertygad än? Här är tre starka skäl till varför du behöver ett rekryteringsmaterial som får kandidaterna att stanna upp när de ser ditt varumärke.

1. Visa upp ditt varumärke

Ett rekryteringsmaterial är en visuell presentation av ditt företags varumärke. Det ger dig en ypperlig chans att visa upp verksamheten, dess värderingar och de unika möjligheter och fördelar som erbjuds företagets anställda. Genom att ge potentiella kandidater en inblick i verksamhetens kultur och arbetsmiljö kan du attrahera människor som visar intresse för ditt varumärke.

En snygg och proffsig broschyr med engagerande innehåll kan ge ett bestående intryck. Och avsevärt öka dina chanser att attrahera rätt talanger. En film som visar upp din arbetsplats ger kandidaten möjlighet till en god inblick i företagets arbetskultur.

Bra, eller hur!

2. Engagera och informera potentiella kandidater

Gå på djupet när du presenterar din verksamhet för potentiella medarbetare. Ett rekryteringsmaterial ger potentiella medarbetare en detaljerad inblick i din verksamhets produkter, utvecklingsresa samt fördelarna med att arbeta hos er.

Genom att presentera information på ett organiserat och visuellt sätt kan du effektivt kommunicera fördelarna med att arbeta i verksamheten. Ett perfekt tillfälle att framhäva de unika fördelar, karriärmöjligheter och personalförmåner som gör att din verksamhet sticker ut. Något som kan vara avgörande för att attrahera de mest motiverade kandidaterna.

Du kan också tydligt visa upp företagets förväntningar. Det ökar sannolikheten för att attrahera rätt talanger som kommer att vara en ”perfect match” både för rollen, teamet och verksamheten. Och är det inte det allt handlar om?

3. Stärk din rekryteringsstrategi

Det kan löna sig att tänka lite mer strategisk kring ditt rekryteringsmaterial. Och vad menar vi med det? Jo, dina potentiella nya medarbetare kommer att finnas närvarande i en mängd olika kanaler – både online och offline. För att uppnå bästa möjliga resultat behöver du ett kommunikationsmaterial som matchar varje kanal och steg i rekryteringsprocessen.

Det finns ingen enkel lösning som passar alla – men du kan justera, omforma och utveckla ditt material så att det passar för specifika kontaktpunkter och kanaler. En liten video där en medarbetare delar med sig av hur det är att arbeta i verksamheten kan stärka och höja upplevelsen av verksamheten på sociala medier – för vem kan berätta om verksamheten mer trovärdigt än en befintlig medarbetare?

Du kan sedan ta detta medarbetaruttalande och anpassa det för marknadsföring på din webbplats eller i en broschyr. Tänkt helt enkelt på ditt rekryteringmaterial som din egen ”goodiebag” ur vilken du kan välja och vraka. Med några enkla justeringar kan du anpassa innehållet till specifika kontaktpunkter och kanaler, vilket stärker din strategiska rekryteringsmetod.

Låt oss komma igång!

Att investera i ett rekryteringsmaterial visar på ditt engagemang för att attrahera och engagera nya toppkandidater. Det hjälper dig att bygga ett starkare arbetsgivarvarumärke och förmedla en positiv bild av företaget till de sökande kandidaterna. Och fördelarna är många! Dels ökar dina chanser att attrahera de bäst lämpade kandidaterna och driva rekryteringsprocessen framåt. Samtidigt ska du veta att potentiella kandidater också är potentiella kunder – en ”win win” för företaget helt enkelt!

Är du redo att ta din rekryteringsstrategi till nästa nivå? Låt oss komma i gång så att du kan börja locka rätt talanger!

Kontakta oss idag

Användbara tips som det här

Titta närmare på några av våra användbara tips och hitta inspiration till era marknadsföringsinsatser.

Håll kontakten

Följ oss på LinkedIn för att hålla kontakten. Få värdefulla insikter som hjälper dig att ta er marknadsföring till nästa nivå. Och håll dig uppdaterad om nya karriärmöjligheter.