Inblick

5 strategier för effektiv interaktiv marknadsföring

Vill du börja arbeta med interaktiv marknadsföring? Vi hjälper dig få kläm på det! Här bjuder vi på 5 sätt att skapa interaktiv marknadsföring som både skapar intresse och engagerar.

Kategori Content Marketing
Datum 04. maj 2023
Icons showing different examples of interactive marketing strategies.

Hur sticker du ut från mängden när i princip alla kämpar om din målgrupps uppmärksamhet? Du vässar innehållet med interaktiv marknadsföring! Låt oss dyka ner i 5 interaktiva marknadsföringsmetoder som hjälper dig att nå dit du vill.

1. Gör användarupplevelsen personlig

Lyft din webbplats – eller en landningssida – till nästa nivå. Genom att lägga till interaktiva funktioner blir det möjligt för besökare att interagera med innehållet på ett unikt sätt.Ta Chabot-företaget Landbot, som ett exempel. De har integrerat sin chatbot på förstasidan och uppmuntrar besökaren att interagera med den för att se vad den kan göra. Ganska coolt.

Detta är bara ett exempel. Det finns många andra som är bra – från väldigt enkla till mycket komplexa.

Här är fler inspirerande exempel på hur du lägger till interaktiva element på din webbplats:

  • Wordtune: Innehåller ett ganska coolt sätt att ”provköra” tillägget.
  • Apps: Den här är ganska rolig. Ta en aktiv roll genom att plocka, klämma och hälla.
  • Muzzle: Få ett gott skratt av aviseringarna (även ett bra exempel på hur man kan utnyttja målgruppernas utmaningar och servera lösningen på ett silverfat – genialiskt!).
  • Martin Gauer: En landningssida. Med en Gameboy. Som du faktiskt kan använda. Wow, den här är för alla därute som tillhör millenniegenerationer.

2. Gör det minnesvärt med interaktiv storytelling

Berättelser är fantastiska. Det vill säga om de berättas på ett bra och fängslande sätt. Ofta krävs det vissa visualiseringar. Du kanske känner till det från broschyrer, infografik, bilder etc. Men tänk om du kunde få din berättelse mer levande än när du bara använder stillbilder!

Interaktiva element kan göra en otrolig skillnad. Från vår egen erfarenhet kan bildgallerier, videor, rörlig design, 360°-panorama och cinemagrafer verkligen få en berättelse att poppa ut från skärmen.

Kolla in det här exemplet på en broschyr med några intresseväckande interaktiva element som förmedlar budskapet. (Du kan också bläddra igenom broschyren på egen hand här.)

3. Gör det roligt med spelifiering

Om du verkligen vill att din publik ska interagera med ditt varumärke och skapa sin egen upplevelse så är spelifiering grejen, dvs. att lägga till spelelement. Speltekniken kan göra den tråkigaste frågesporten till en spännande berg- och dalbana.

Här är några exempel på marknadsföringsverktyg som du kan krydda med lite spelifierings-magi:

  • Omröstningar
  • Frågesporter
  • Tester
  • Undersökningar
  • Tävlingar

4. Skapa en konversation

Interaktiv marknadsföring är i grund och botten konsten att få publiken att interagera. Och vad kan då vara bättre än att starta en konversation? Det behöver inte vara en traditionell ”hej, hur kan jag hjälpa dig?”-konversation. Du kan göra det mer avslappnat och pragmatiskt.

Här är tre olika sätt att starta en konversation:

  • Via en chattfunktion på din webbplats
  • Under ett event online (t.ex. ett webinar eller en onlinekurs)
  • I en kommentarsektion (t.ex. för ett blogginlägg eller på dina sociala medier)

De visar alla hur du på ett konstruktivt sätt kan undvika en envägskommunikation. I stället får du kontakt med din målgrupp i ögonhöjd.

5. Gör det delbart

Låt oss säga att du har skapat ett fantastiskt, högkvalitativt interaktivt innehåll (yes!). Det är live. Det finns där ute. Folk gillar det. Och sedan stannar det upp … eftersom du glömde att göra det enkelt att dela. Så typiskt!

Poängen? Inkludera fina uppmaningar och länkar eller uppmuntra läsaren att dela ditt innehåll om de gillar det. Livslängden på ditt innehåll blir en helt annan, eftersom innehållet kommer att återupplivas om och om igen när delningarna ökar. Så var beredd – det kan bli ett bra övervintrande innehåll innan du vet ordet av.

Kolla in det här exemplet på hur vi inkluderar delningsalternativ i våra interaktiva broschyrer. Här kan du välja att dela broschyren via e-post, Twitter, Facebook eller LinkedIn alternativt ladda ner en PDF av broschyren.

Gör dig redo att röra om i den interaktiva marknadsföringsgrytan

Prova att lägga till olika typer av interaktiva marknadsföringsingredienser i grytan för din marknadsföringsstrategi. Att experimentera är bra så länge du lär dig på vägen. Och kom ihåg att du alltid kan krydda det med din uppfattning om hur du bäst når din publik. Det viktigaste är att du skapar engagemang vid bordet.

Och det var allt! Gå nu ut och rör ihop lite interaktiv magi!

P.S. Funderar du på att lägga till filmer eller interaktiva broschyrer i din marknadsföringsmeny? Vi hjälper dig!

Kolla in våra ProPaper– och ProFilm-koncept.

Användbara tips som det här

Titta närmare på några av våra användbara tips och hitta inspiration till era marknadsföringsinsatser.

Håll kontakten

Följ oss på LinkedIn för att hålla kontakten. Få värdefulla insikter som hjälper dig att ta er marknadsföring till nästa nivå. Och håll dig uppdaterad om nya karriärmöjligheter.